Jún 2017

Herrenstein

Prangl postavil najväčšie veterné elektrárne, ktoré momentálne stoja vo vysokohorských lokalitách v Rakúsku.
Krajina:Rakúsko
Miesto:Rettenegg
Obdobie:Apríl 2017 – Jún 2017
Kontaktná osoba:Andreas Schneider

Výzva

Štúdia realizovateľnosti pre veterný park Herrenstein

Už v októbri 2013 bola firma Prangl poverená štúdiou realizovateľnosti pre veterný park Herrenstein. Až táto expertíza zabezpečila realizovateľnosť a finalizáciu projektu vôbec. O dva roky neskôr sa to preverovalo znovu – pre väčšie veterné elektrárne. Aj táto štúdia, ktorú znovu urobil Prangl, dopadla pozitívne.

Naše riešenie

Najvyššie veterné elektrárne Rakúska vo vysokohorskom teréne

Lokality elektrární sa nachádzajú na vrchu Hochwechsel v nadmorskej výške cca. 1 400 metrov. Šesť veterných kolies s výškou náboja 94 metrov a s priemerom rotora 112 m – to sú aktuálne najväčšie veterné elektrárne, ktoré sa v Rakúsku postavili vo vysokohorských oblastiach. Kvôli hladkému priebehu prác bol Prangl exkluzívne poverený všetkými logistickými úlohami: dodávka všetkých komponentov, prechodné uskladnenie, horská preprava, montáž žeriavov.

Neobyčajná prekládka na samohybný modul na prepravu ťažkých nákladov

Cestné prepravné súpravy oceľových sekcií, vážiacich 62 ton, mali celkovú dĺžku 55 metrov. V horskom priesmyku Feistritzsattel boli dve ostré zákruty, ktoré s touto celkovou dĺžkou neboli prejazdné. Segmenty veží sa preto museli preložiť na samohybný modul pre ťažké náklady. Kvôli nedostatku miesta sa musela prekládka vykonať bez žeriava. Prekladacia technika, zvolená na tento účel, dovtedy ešte nebola nikde na svete. Samohybný modul na prepravu ťažkých nákladov sa pomocou rádiového ovládania vmanévroval pod voľne otáčavý rúrový adaptér vysoký 1,7 metra. Vozidlo s adaptérom sa potom spustilo nižšie a oceľová sekcia sa postavila na samohybný modul, ktorý si ju aktívne prevzal. Potom sa šlo na asi 17 kilometrovú jazdu do kopca.

Krídlové transportné zariadenie na prívesoch s variabilným počtom náprav s ťahačom, ktorý má pohon všetkých kolies

Prvý v Európe bol aj transport listov motora dlhých takmer 55 metrov. Ak sa krídlové transportné zariadenie firmy Prangl doteraz montovalo iba na diaľkovo ovládanom samohybnom module, tak tentoraz bolo umiestnené na prívesoch s variabilným počtom náprav v kombinácii s ťahačom, ktorý má pohon všetkých kolies. Samohybné moduly na prevoz ťažkých nákladov sú síce ľahšie ovládateľné, ale zase dokážu ísť iba krokom. Nakoľko mala zvyšná trasa ešte 39 kilometrov, bolo by to príliš pomalé, nehospodárne a predovšetkým by to aj veľmi blokovalo dopravu. S nápravovými modulmi, ktoré majú povolenie na jazdu po verejných komunikáciách, sa predsa len dali dosiahnuť rýchlosti až do 30 km/h – napriek enormnej dĺžke celej súpravy 73 metrov.

Vysoká flexibilita ako bezkonkurenčná výhoda

Celkovo bolo treba prejsť popod 86 elektrických, resp. telefónnych vedení, kvôli čomu nemohol byť list rotora konštantne nastavený na 60°. Vďaka vysokej flexibilite a pohyblivosti zvolenej kombinácie spôsobov prepravy sa muselo skutočne odstrániť, resp. preložiť iba šesť z vyššie menovaných vedení. Všetky ostatné vedenia sa dali prekonať. To tiež enormne uľahčilo celkovú logistiku.

Dodatočné tlačné vozidlo pri mimoriadne ťažkých komponentoch

Hlavné logistické miesto sa zriadilo vo výške cca. 1 000 metrov nad morom. Odtiaľ sa komponenty museli k plochám svojho umiestnenia prepraviť cca. osem kilometrov pri stúpaniach až do 16 %. Tieto fúry sa robili 10-nápravovými samohybnými modulmi a nákladnými vozidlami s pohonom všetkých kolies s nízkoplošinovými prívesmi na ťažké náklady. Aby sa dala zvládnuť strmá jazda do veterného parku, tak sa pri ťažkých komponentoch doplnila existujúca kombinácia spôsobov dopravy ešte o ďalšie tlačné vozidlo. Výstavba prístupových ciest sa tak mohla zredukovať na minimum.

Montáž 500-tonovým teleskopickým žeriavom a 600-tonovým žeriavom s priehradovou nadstavbou

Predbežná montáž veterných elektrární sa realizovala 500-tonovým teleskopickým žeriavom a hlavná montáž 600-tonovým žeriavom s priehradovou nadstavbou. Perfektná spolupráca viacčlenného tímu viedla k optimálnemu priebehu aj pri takom veľmi komplexnom zámere. A tak mohol byť veterný park vďaka veľmi dobrému predbežnému plánovaniu a perfektnej spolupráci všetkých zúčastnených dokončený týždeň pred plánovaným termínom – hoci kvôli neskorému sneženiu mohol začať až o 14 dní neskôr.

Keď hora volá…
Martin SchusterVodič ťažkých transportov

Cookie-k (sütik)

Táto webová stránka používa technicky potrebné cookies. Na zobrazenie videí potrebujeme okrem toho váš súhlas s funkčnými cookies. S vaším súhlasom so štatistickými cookies anonymizovane evidujeme správanie užívateľov a optimalizujeme tak užívateľskú prístupnosť. Kvôli ďalším informáciám kliknite, prosím, na naše vyhlásenie o ochrane údajov.