November 2019

Parný kotol

2019: Projekt extra triedy sa úspešne zrealizoval po takmer ročnej plánovacej fáze.
Krajina:Rakúsko
Miesto:Zwentendorf – Dürnrohr
Obdobie:18.10.2019 – 25.10.2019
Kontaktná osoba:Andreas Schneider

Výzva

Objekt väčší než rodinný dom

Projekt extra triedy, zasahujúci viacero odborov, dotiahol Prang do konca po takmer rok trvajúcej plánovacej fáze. 140 ton vážiaci parný kotol s mimoriadnymi rozmermi 16 metrov na dĺžku, 9 metrov na výšku a 6 metrov na šírku bolo treba nalodiť, prepraviť, vyložiť a zdvihnúť.

Naše riešenie

Vykládka 400-tonovým pásovým žeriavom

Nadrozmerný kotol musel byť kvôli prevozu už pred nakládkou v Srbsku otočený a položený na bočnú stenu. Riečnou loďou dorazil náklad k bývalej atómovej elektrárni Zwentendorf. Avšak kvôli chýbajúcemu múru prístavnej hrádze nemohla loď priraziť priamo k brehu, čo si od vykladacieho žeriava vyžadovalo veľkú vykládku. 400-tonovým pásovým žeriavom s dosahom 24 metrov sa dal kotol zdvihnúť z vody. Hmotnosť pásového žeriavu predstavovala 530 ton (bez nákladu). Kvôli takejto vysokej hmotnosti sa už vopred museli staticky premerať všetky plochy. Vykládku navyše zaisťovala a monitorovala lodná polícia.

Preprava ťahačom s pohonom všetkých kolies a trajler s modulom na prepravu ťažkých nákladov

Ťahač s pohonom všetkých kolies a výkonom 626 KS so 16-nápravovým trajlerom s modulom na prepravu ťažkých nákladov potreboval na šesť kilometrovú trasu asi štyri hodiny. Mimoriadna opatrnosť sa vyžadovala na viacerých miestach. Už v areáli atómovej elektrárni Zwentendorf sa museli vykrútiť a/alebo odstrániť lampy a časť plota, ako aj výstupná brána musela ísť preč. Kvôli enormným rozmerom (parný kotol je väčší než rodinný dom) sa na prepravnej trase museli odstrániť stromy, odmontovať dopravné značky a dopravné ostrovčeky a oblasti zákrut sa museli vystlať cestnými panelmi. Dve zákruty sa museli dokonca osobite prestavať. Nakoľko sa od niektorých elektrických vedení nedala udržať bezpečná vzdialenosť, museli sa extra vypnúť prv, než sa popod ne prechádzalo.

V tandemovom zdvihu otočené a osadené s vysokou presnosťou

Ďalšou výzvou bolo „v ceste stojace“ potrubie na hranici elektrárne. 400-tonovým pásovým žeriavom, ktorý sa v priebehu troch dní na brehu demontoval v Dürnrohre zase zmontoval, sa 140-tonový parný kotol opatrne nadvihol nad „prekážku“ a v tom istom pracovnom kroku posunul o 70 metrov v areáli elektrárne. Následne sa náklad v tandemovom zdvihu (s dodatočným 250-tonovým teleskopickým žeriavom) znovu otočil a nastavil sa do pozície pre konečný zdvih. Kvôli skráteniu vzdialenosti sa pásový žeriav s nákladom (celková hmotnosť 670 ton) presunul smerom ku kotolni, aby tento diel mohol osadiť s milimetrovou presnosťou.

Celý logistický koncept od firmy Prangl – vrátane pomocných úloh

Spoločnosti Prangl nebol pri tejto zákazke zverený iba celý logistický koncept (nalodenie, vyloženie, preprava, manipulácia a zdvihnutie bremena), ale aj všetky kritické pomocné úlohy. V oblasti elektrárne sa preverila podlaha a aj vybudovanie odstavnej plochy žeriava prevzal Prangl. Na tento účel sa použilo 240 bagrových podložiek z vysoko odolného dreva. Dokonca aj špeciálne závesy vypracovalo naše firemné inžinieringové oddelenie. Odborná firma potom zhotovila príslušné komponenty. Samozrejme, Prangl aj pri tomto nasadení poskytol všetko ostatné doplnkové vybavenie, ako sú teleskopické manipulátory a kĺbové pracovné plošiny. A nakoniec pôsobivo zase dokázal jedno: čím komplexnejší je projekt, tým dôležitejšie je predbežné plánovanie a spoľahlivý profesionál.

Svet je už tak dosť veľký. Čo len urobím? Chcem ho ešte väčší!
Roland WalzlVodič ťažkých transportov

Cookie-k (sütik)

Táto webová stránka používa technicky potrebné cookies. Na zobrazenie videí potrebujeme okrem toho váš súhlas s funkčnými cookies. S vaším súhlasom so štatistickými cookies anonymizovane evidujeme správanie užívateľov a optimalizujeme tak užívateľskú prístupnosť. Kvôli ďalším informáciám kliknite, prosím, na naše vyhlásenie o ochrane údajov.