Veterný park Podvelezje
Andreas Schneider
Dubravko Križnjak

Výzva
Alternatívna energia mimo EÚ
Projekt zahŕňal výstavbu 15 veterných turbín na náhornej plošine neďaleko mesta Mostar. Celá logistická operácia bola osobitnou výzvou, pretože Bosna a Hercegovina nie je členom EÚ. Tu prišli na rad medzinárodné odborné znalosti tímu Prangl.
Naše riešenie

Komplexný holistický koncept
Po spustení do prevádzky bude mať veterný park Podvelezje celkovú kapacitu 48 MW a bude ročne vyrábať 115 GWh elektrickej energie. Vďaka svojim bohatým skúsenostiam dokázala spoločnosť Prangl ponúknuť presvedčivý holistický koncept prepravy a zdvíhania. Všetky oblasti projektu boli zverené výhradne odbornému vedeniu spoločnosti Prangl: vykládka lodí, dočasné uskladnenie, špeciálna doprava na veternú farmu, pred vykládkou, predbežná montáž a hlavná montáž všetkých komponentov. Tento projekt pôsobivo ukazuje, aký dôležitý je exkluzívny partner pre všetky oblasti transportu a zdvíhania.

Cezhraničná tímová práca
Keďže Bosna a Hercegovina nie je členom EÚ, projekt si vyžadoval cezhraničnú spoluprácu medzi zamestnancami spoločnosti Prangl v Rakúsku, Slovinsku a Chorvátsku. Bolo treba zvládnuť rôzne výzvy, ktoré riešili príslušní odborníci z jednotlivých krajín jednotlivo alebo v tíme. Vďaka úzkej a profesionálnej spolupráci bolo možné vyriešiť potrebné zmeny koncepcie aj počas samotnej fázy realizácie. Včasné zapojenie plánovača logistiky je rozhodujúce pre úspech týchto projektov.

Komplexná logistika
Všetky komponenty boli dodané do prístavu Ploce (Chorvátsko) zaoceánskymi loďami, vyložené tamojšími prístavnými žeriavmi a dočasne uskladnené v osobitne vyhradenom skladovacom priestore. Jednotlivé časti sa potom transportovali priamo do veternej farmy v jasne definovanom poradí pomocou vhodného špeciálneho vybavenia - napríklad krídlového transportného zariadenia PFTV. Boli dosiahnuté prepravné dĺžky až 74 metrov. Okrem toho musel byť z dôvodu úzkych miest masívne prestavaný hraničný priechod. Aj tu zohral Prangl vedúcu úlohu.

Koncepcia montáže krok za krokom
Predmontáž prvých dvoch dielov veže, každá s 68,5 tonami, sa uskutočnila pomocou 500-tonového a 220-tonového teleskopického žeriava. Zvyšok veternej elektrárne bol o niečo neskôr postavený pomocou 600-tonového priehradového žeriavu (dĺžka systému: 124 metrov, celková hmotnosť: 524 ton). Najťažšími zdvihmi boli strojovne s individuálnymi hmotnosťami 80,5 tony a kompletné rotory s individuálnymi hmotnosťami 77 ton. Tím veľkých žeriavov bol podporovaný 130-tonovým a 95-tonovým teleskopickým žeriavom, ako aj 7,2 tonovým teleskopickým vysokozdvižným vozíkom.
