November 2018

Železničný most

Mimoriadnym zdvihom sa nadvihla prvá mostná stavba na stavenisku železničnej spoločnosti ÖBB v priesmyku Lueg.
Krajina:Rakúsko
Miesto:Priesmyk Lueg
Obdobie:November 2018 – December 2018
Kontaktná osoba:Klaus Obertscheider
Franz List

Výzva

Zo starého nové: Prangl vymenil železničný most spoločnosti ÖBB

Železničný most starý viac ako 100 rokov bol na konci svojej životnosti. Musel sa vymeniť za nový – s pomocou expertov na zdvíhanie z firmy Prangl. Okrem rozmerov tejto oceľovej priehradovej konštrukcie (dĺžka 70 metrov, šírka 7 metrov, výška 8 metrov a 350 ton) boli veľkou výzvou pre všetkých zúčastnených aj veľmi úzke priestorové podmienky.

Naše riešenie

Žiadne miesto, ale pôsobivý koncept

Miestom udalosti je roklina,zľava aj sprava ohraničená skalnými stenami. V okolí je iba rieka Salzach, cesta a železničná trať. Počas mesiacov pred zdvihnutím bol približne vo vzdialenosti 300 metrov zmontovaný nový most. Na okraji cesty vznikla nová priehradová konštrukcia, zabalená metre do výšky a dlhá 70 metrov. Nosná konštrukcia musela byť z priestorových dôvodov vopred pripravená vedľa cesty. Kvôli tomu sa cesta musela na krátky čas uzatvoriť.

Tri samohybné moduly na prepravu ťažkých nákladov synchronizované

Prvou úlohou pre tím spoločnosti Prangl bolo vyzdvihnúť nosnú konštrukciu starého mosta s celkovou hmotnosťou 380 ton, preložiť ju na tri synchronizované moduly na prepravu ťažkých nákladov a pomocou diaľkového ovládania ich zaviezť do priestoru určeného pre dočasné uskladnenie. Naopak nový most sa musel pred svojím transportom dopraviť asi 300 metrov k miestu zdvíhania. Prebehlo to rovnako pomocou samohybných jednotiek na prepravu ťažkých nákladov. Z dôvodu úzkych priestorových pomerov a dĺžky 70 metrov si už prvá fáza vyžadovala najvyššiu koncentráciu všetkých zúčastnených.

Ťažká výstavba 650-tonového pásového žeriava

Na to, aby sa dal zostaviť 650 tonový pásový žeriav, ktorý bol na zdvih určený, sa musela celá ulica Salzachstraße kompletne uzatvoriť na fázy. Pomocou celkovo 40 kamiónov boli všetky komponenty veľkého žeriava dopravené na miesto, a potom počas štyroch dní za náročných podmienok opäť zostavené. V kompletnom stave vážil tento žltý kolos vrátane bremena až 900 ton.

Zdvíhacie práce pod veľkým časovým tlakom

Konečne to prišlo: krátko po tom, ako o 02.00 hod. prešiel po trati posledný vlak, sa mohlo začať s vlastnými zdvíhacími prácami. Aby tadiaľ skoro ráno opäť mohol bez prekážok prejsť prvý vlak podľa cestovného poriadku, bolo k dispozícii iba obdobie necelých dvoch hodín. Veľmi napätá situácia pre všetkých zúčastnených! Priamo od samohybných modulov na prepravu ťažkých nákladov si priehradovú konštrukciu prevzal žeriav. Z dôvodu vzdialenosti musel pásový žeriav raz zmeniť svoju pozíciu a asi 20 metrov prejsť s plnou záťažou.

Najvyššia koncentrácia celého tímu Prangl

Napriek ťažkým veterným podmienkam sa nový most osadil s milimetrovou presnosťou. Oba zdvíhacie procesy (starý aj nový most) vyžadovali najvyššiu možnú koncentráciu celého tímu, pretože konštrukcie dlhé 70 metrov boli medzičasom vo výške 20 metrov nad zemou, aby neohrozili existujúcu nosnú konštrukciu vedľa stojacej druhej koľaje. Nakoľko sa stavenisko nachádza priamo nad vodou a tesne pod ním sa začína nebezpečná roklina Salzachklamm, bol pod staveniskom po celú noc v pohotovosti aj tím vodných záchranárov.

Úspešné ukončenie objednávateľa nadchlo

Zodpovední pracovníci spoločnosti ÖBB boli nadšení: „Stavenisko týchto rozmerov, umiestnené v rokline, s prudko tečúcim vodstvom, ako je Salzach, a veľmi frekventovanou cestou prvej triedy, predstavuje pri realizácii projektu veľkú výzvu pre všetkých zúčastnených. Od plánovania až po samotné zdvíhanie musí každý jeden pohyb sedieť na milimeter presne. Na to potrebujete mať silný tím a spoľahlivého partnera.“

Generačná výmena pri priesmyku Lueg. S mimoriadnym nasadením bol vymenený prvý z dvoch železničných mostov.
Franz ListPredaj / Poradenstvo

Cookie-k (sütik)

Táto webová stránka používa technicky potrebné cookies. Na zobrazenie videí potrebujeme okrem toho váš súhlas s funkčnými cookies. S vaším súhlasom so štatistickými cookies anonymizovane evidujeme správanie užívateľov a optimalizujeme tak užívateľskú prístupnosť. Kvôli ďalším informáciám kliknite, prosím, na naše vyhlásenie o ochrane údajov.